Review : Saal Fotoalbums

IMG_0130-Edit

Saal fotoalbum review

Ik reageerde op een oproep om gratis een fotoalbum te mogen maken en bestellen met een totaalwaarde van 40 euro, op voorwaarde dat ik een eerlijke review zou doen van de kwaliteit van het gebodene en die zou delen met Saal.  Lees hieronder de perikelen die ik ondervond tijdens het aanmaken en bestellen van het Fotoboek 🙂

[ 10/08/2016: Update op de review geplaatst aan het einde van de review ]

Na wat communicatie over en weer ontving ik de gegevens om het album aan te kunnen maken en te kunnen bestellen.
Communicatie met Saal verloopt keurig, snel en correct.
Na het bezoeken van de website van Saal moest ik de software downloaden om het fotoalbum te kunnen maken, klein programma dus dat was niet zo'n probleem. Helaas bleek dat kleine programma te draaien op basis van een stuk Adobe software die dus aanvullend gedownload en geïnstalleerd werd.
Eenmaal geïnstalleerd kon het beginnen, een aantal foto's geselecteerd voor het album en deze daar waar nodig in een hogere resolutie nogmaals geëxporteerd vanuit Lightroom.

 

Foto's gesorteerd uploaden bleek een uitdaging, en derhalve alles maar gewoon in een keer geupload en pagina's aan gaan maken, de software werkt verre van intuïtief naar mijn mening, alvorens ik doorhad dat slepen onder in de balk het plaatje beeldvullend plaatst en slepen in de voorbeeld pagina je de mogelijkheid geeft het zelf in te delen was ik al een flink aantal zuchten en verwensingen verder.
Een aantal pagina's later wilde ik de gemaakte pagina's gaan verschuiven , en na het schuiven van een paar pagina's hing de software, er was geen beweging meer in te krijgen.
Enige positieve was dat ik bij het killen van de toepassing nog wel de vraag kreeg of ik het project wilde opslaan. In totaal is de applicatie 4 keer gaan hangen alvorens het boek klaar was.

 

IMG_0139-Edit

IMG_0138-Edit

Het programma heeft ook geen echte duplicaat detectie, dus 2 keer dezelfde foto toevoegen geeft geen melding dat de foto reeds eerder is gebruikt, dat kan uiteraard met opzet gebeuren maar het kan ook per ongeluk gebeuren (bij 100 foto's kan dat nu eenmaal)
Er worden wel vinkjes gezet bij foto's , maar met 4 keer crashen en opnieuw opstarten kan het zijn dat daar ook iets mis is gegaan en dat het daarom niet is opgevallen)

IMG_0134-Edit

IMG_0136-Edit

Gezien de instabiliteit vond ik het wel belangrijk de software verder aan de tand te voelen ,  in een album met paginavullende opmaak wordt een foto die niet paginavullend geplaatst is niet gemeld , natuurlijk kan de foto met opzet zo geplaatst zijn maar de kans is ook reëel aanwezig dat dat dus niet het geval is, en dan zit je met een pagina die afwijkt ten opzichte van de andere.
Nieuwsgierig geworden of er een eindcontrole aan de kant van Saal is, heb ik besloten het album aan te bieden met deze 2 problemen.
Mijn opzet was ondertussen verschoven van een gratis album scoren, naar afwegen of Saal wel die partner zou kunnen zijn waar ik mijn toekomstig foto drukwerk aan toe zou vertrouwen. Aangezien we bruidsreportages en dergelijke ook willen laten drukken bij een betrouwbare partner was dit dan een goede case om te zien hoe ze het er vanaf brengen.

Bij het arriveren van het album was ik erg nieuwsgierig aangezien er totaal geen communicatie heeft plaatsgevonden vwb misalignment of duplicaten.
Het album kwam keurig verpakt in 3 verschillende lagen bescherming aan , na het openmaken viel de mooie kwaliteit me direct op , het is een mooi, dik en  kwalitatief hoogwaardig album.
Vlug bladeren leerde me dat de 'fouten' gewoon klakkeloos zijn overgenomen, dat is erg zonde want aangezien we niet praten over een afdrukje van 39 cent is het dus een behoorlijke domper als je 40 euro of meer uitgeeft aan een album en het is dan niet helemaal goed (ook al is dat door jezelf veroorzaakt).
De kwaliteit van de foto's is natuurlijk je eigen pakkie aan, maar de opmaak is te controleren , sterker de software controleert wel .. je mag niet op de lijn plakken, maar eroverheen of erbinnen wel) , dus deels wordt er al gecontroleerd, alleen afwijkingen wordt niks mee gedaan.

Dus het uiteindelijke resultaat is een kwalitatief hoogwaardig album met mooie kwaliteit afdrukken, het is een vlakliggend album, dus foto's over 2 bladzijden zijn naadloos geprint , de opmaakfoutjes zijn jammer genoeg overgenomen en dus als dit een opdracht geweest zou zijn dan had ik het album niet kunnen afleveren aan de opdrachtgever, had ik excuses moeten maken dat de levertijd daarmee mogelijk overschreden gaat worden en dat ik eventuele extra kosten dus voor eigen rekening moet nemen.

Ik denk dat Saal in die hoek nog wat stappen kan maken voor een verdere proferssionalisering van hun producten ... 

 

IMG_0132-Edit

IMG_0140-Edit

Conclusie :

Positief :

Heldere communicatie, snelle verwerking, snelle levering, prachtige kwaliteit materiaal, mooie heldere afdrukken, vlakliggend album.

Negatief:

Software nog niet helemaal volgroeid, Marginale (Gebruikers)fout detectie, Geen (of te weinig) eindcontrole ( opgestuurd is afgedrukt)

Zou ik met Saal professioneel samen willen werken :
Zeer zeker, maar wel met een aantal afhankelijkheden , gaan ze soepel om met (gebruikers) fouten, als de software doorontwikkeld wordt, er (bij duurdere producten) betere eindcontrole is.

We zullen zeker in de toekomst zeker nog vaker van de diensten die Saal levert gebruik gaan maken.

[Update 10/08/2016 : ]

Na een aantal malen over en weer gemaild te hebben met zowel support als de ontwikkelaars heb ik nogmaals de kans gekregen een album te maken.
Toen ik de software wilde starten, kreeg ik een melding dat er een update was voor de Adobe engine waar de Saal software op draait.

Update gedraaid, een album ditmaal gemaakt op basis van een template, het template gaandeweg aan mijn wensen aangepast, en pas als laatste de pagina's in de juiste volgorde gaan slepen.
De software is ditmaal geen enkele keer gecrashed, de gebruikte foto's werden duidelijk gemarkeerd en afgezien van wat domme gebruikersfoutjes die niet gedetecteerd worden lijkt alles nu een flink stuk stabieler en beter te werken.

Een software wens : als je een pagina kopieert zou het fijn zijn als je de vraag krijgt of je de pagina leeg (zonder foto's) of gevuld (met foto's) wil kopieren.
Nu had ik dus op een pagina een foto naar de achtergrond geklikt en daarna na het dupliceren van die pagina steeds de foto's op de voorgrond gewist, maar de foto op de achtergrond bleef bestaan.
Gelukkig bij de eindcontrole kwam het euvel naar voren, en werd het na mijn goedkeuring automatisch gefixed.

Het hele proces verliep deze keer vlekkeloos en ook het bestellen ging zonder problemen.

Comments are closed.